درباره مدل RJ

مهارتهاس فکری مدل آر جِی

درباره مدل RJ:

“اگر چگونه فکر کردن را به دیگران بیاموزیم، چگونه زیستن را خود خواهند آموخت”

سید محمد رجایی رامشه، بنیانگذار مدل RJ

ما از حاصل دانش و تجربیات خود، مهارت های فکری را استخراج می کنیم. این مهارت ها را در اعضای مجموعه تقویت می کنیم. در نهایت، مهارت های فکری را به دیگران آموزش می دهیم. بهبود مهارت های فکری در افراد، باعث بهبود عملکرد آن ها در همه ی  زمینه ها و امور زندگی آنان از جمله تصمیم گیری، ارتباطات، شغل، تحصیل و … و به طور کلی بهبود کیفیت زندگی می گردد. از طرف دیگر، از آنجایی که دلیل بسیاری از مشکلات، ناهنجاری ها و بیماری های فکری و حتی جسمی؛ کمبود مهارت های فکری است(به عبارتی  به دلیل نقصان عملکرد مغز انسان است) در این گونه مشکلات و ناهنجاری ها از جمله استرس مضر، اضطراب، افسردگی و … بهبودی حاصل می گردد.

*چشم انداز RJ*

ساختن آینده ای بهتر برای انسان از راه بهبود مهارت های فکری است.

*ماموریت RJ*

گردآوری و هم افزایی دانش، تجربه و مهارت های لازم در جهت بهبود عملکرد مغز انسان به عنوان یک عضو حیاتی، کنترلی و مدیریتی  برای بهبود کیفیت زندگی.

*هدف RJ*

گسترش مهارت های فکری در سطح وسیع در جامعه ی انسانی از طریق آموزش این گونه مهارت ها.

*نحوه عملکرد RJ*

مهارت های فکری را بر اساس کاربرد آن ها در زندگی فرد، طبقه بندی کرده و در قالب دوره هایی تدوین کرده ایم. این دوره ها به شکل تخصصی برای بهبود عملکردهای فردی و گروهی و اجتماعی سازماندهی شده است.

برای نمونه “دوره ی آمادگی فکری” برای رفع کاستی های مهارت های فکری و جهت بهبود کیفیت زندگی روزمره طراحی شده است. حاصل آن ایجاد آرامش، تمرکز، سرزندگی و شادابی، مدیریت فکر، رهایی از استرس نابجا، اضطراب، مطالعه ی بدون خستگی، بهبود وضع خواب و … می باشد و یا دوره ی ویژه مدیران که با ایجاد مهارت های فکری لازم، باعث بهبود عملکردهای مدیریتی مانند؛ تصمیم گیری، مدیریت ریسک، مدیریت استرس، مدیریت بحران، خلاقیت در کار و … شده و کارایی و اثر بخشی مدیر را افزایش می دهد.

*در این مجموعه، مهارت های خلاقیت به عنوان بخشی از مهارت های فکری به طور عملی آموزش داده می شود* این گونه مهارت ها از طرفی به عنوان بخشی از مهارت ها در همه ی دوره ها گنجانده شده و از طرف دیگر به عنوان دوره های ویژه ی خلاقیت جهت پرورش مربیان خلاقیت برای کودکان و مدرسان خلاقیت برای عموم، طراحی و تدوین گردیده است. آموزش مهارت های فکری را از راه طراحی مجموعه ای از تمرین های فکری  و ارائه به دانش پذیران اجرایی کرده ایم. این تمرین ها به گونه ای طراحی می گردد که بخش های مختلف سیستم فکری انسان و به عبارتی بخشهای مختلف مغز را تحت تاثیر قرار داده و باعث بهبود عملکردهای مغز از جمله عملکردهای شناختی می گردد. ما همچنان در حال طراحی تمرین های فکری هستیم و توسعه در این زمینه مهمترین فعالیت این مجموعه می باشد.

ما در این مجموعه تلاش می کنیم یک چرخه ی کوچک علمی را طی مراحل زیر عملی کنیم.

۱٫*دانایی*

ما تلاش می کنیم آنچه را دیگران در مورد مغز و کارکرد آن تاکنون دانسته اند بیاموزیم. در این زمینه، فرضیات، تئوری ها و تمرینات افراد از رشته های مختلف علمی مربوطه را گرد آوری کرده و مطالعه می کنیم.

۲٫تلاش می کنیم آموخته های خود را در عمل آزمایش کرده و آن را تجربه کنیم.

۳٫*فرضیه سازی*

از تلفیق دانش فراگرفته و تجربه ی حاصل شده به فرضیات جدید می رسیم.

۴٫*آزمایش*

فرضیات حاصله را به طور عملی آزمایش می کنیم.

۵٫*نظریه پردازی*

از تحلیل نتایج آزمایش فرضیات و ترکیب آن با دانش، نظریات، تجربیات و استدلال به نظریات جدید می رسیم.

۶٫به مرحله ی یک باز می گردیم و نظریات خود را با دانش دیگران مقایسه کرده و مراحل ۲ تا ۵ (از آزمایش تا نظریه پردازی) را تکرار می کنیم و این چرخه ادامه دارد.

ضمن طی چرخه ی علمی ۶ مرحله ای بالا منجر به تولید  علم می گردد.

*ما در زمینه ی آموزش مهارت های فکری تنها آغازگر یک راهیم و در این راه به یاری اندیشمندان و دانشمندان و تمام صاحب نظران و صاحبان ایده در این زمینه نیازمندیم و از همکاری در این زمینه در سراسر جهان استقبال می کنیم*

                               ارمغان RJ برای شما

دپارتمان مهارتهای فکری، مهندسی ذهن و خلاقیت RJ برای بهبود سیستم فکری و افزایش کیفیت زندگی انسان برای تمامی سنین و حوزه های مختلف عمومی و تخصصی از جمله کودکان، نوجوانان، آموزش عالی، دانش آموزی، دانشجویی، ورزشی و سازمانی دوره ها و تمرینهای مناسب طراحی و برنامه ریزی نموده است. همچنین مهارتهای فکری RJ در دو رشته ی تربیت مربی کودک خلاق و مهندسی ذهن دانشجو می پذیرد.

تمامی دوره های مهارت های فکری مهندسی ذهن مدل RJ توسط بنیانگذار جهانی مدل فکری RJ، سید محمد رجایی رامشه طراحی شده است. این دوره ها براساس کارکرد مغز انسان بوده و موجب پیشرفت و موفقیت در تمام زمینه های فوق خواهد شد. با انجام تمرینها ابتدا مشکلات و بیماریهای فکری و حتی جسمی کمرنگ شده و از بین می رود و پس از آن در جهت بهبود توانایی های مختلف مغز پیش می رویم. از استرس، اضطراب، وسواس فکری، افسردگی، حواس پرتی، اختلال حافظه و تمرکز و …  می توان به عنوان بیماری های فکری نام برد و موارد جسمی شایع مانند سردرد، معده درد، انقباضات عضلانی و… می باشد. همچنین توانایی های شناختی و کارکردهای مغز از جمله توجه، حافظه و…بهبود یافته بطوری که با ادامه ی دوره های RJ، متوجه اصلاح رفتار و گفتار افراد خواهیم شد. از جمله ی این اصلاحات می توان به مهارت های ارتباطی بین زن و شوهر، فرزندان، دوستیابی، روابط شغلی و زمینه های درسی و مطالعه اشاره نمود و در نهایت بهبود قدرت تصمیم گیری، مهارت حل مساله و خلاقیت را درپی خواهد داشت.

اسکرول به بالا